Wydanie najlepszej i najpiękniejszej książki nie ma sensu, jeżeli nie zapewni się jej dostępności w kanałach dystrybucji
Pedagogika czasu wolnego. Wydanie 3 zaktualizowane
Pedagogika czasu wolnego. Wydanie III zaktualizowane
Autor: Jan Pięta
ISBN papier: 978-83-64691-00-3
ISBN e-book: 978-83-64691-01-0
Premiera: marzec 2014
Oprawa: miękka
Format: 170 x 240
Liczba stron: 280
Waga: 0,421 kg
Cena detaliczna: 49,90 zł
Opis:
Jak świadomie i efektywnie wykorzystać czas wolny?
Napisany w sposób czytelny i zrozumiały podręcznik dla tych, którzy wciąż mają za mało czasu wolnego lub też nie mają pomysłu, jak ten czas wypełnić. Książka uświadamia czytelnikowi wartość czasu wolnego oraz podpowiada jakimi treściami można ten czas wypełniać tak, aby odpoczynek był najbardziej efektywny. Autor uczy umiejętności właściwego wypoczynku i organizowania czasu wolnego, przedstawiając jego różne aspekty: terminologiczne, historyczne, pedagogiczne, psychologiczne i socjologiczne.
Celem tej książki jest:
zapoznanie czytelników z podstawowymi pojęciami dotyczącymi czasu wolnego i pedagogiki, intencjonalnych i naturalnych środowisk wychowawczych, procesu wychowania i socjalizacji, edukacji ustawicznej, andragogiki i rekreacji;
uświadomienie współczesnych problemów związanych z racjonalnym wykorzystaniem czasu wolnego, wymagających pilnych analiz, sugestii i rozwiązań;
przygotowanie do umiejętnego i wartościowego zdrowotnie, moralnie i kulturalnie spędzania czasu wolnego i dążenia do uzyskiwania wyższej jakości życia.
Książka zastępuje wydania wcześniejsze: ISBN: 83-86990-82-1, ISBN: 978-83-62644-25-4.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1 Zjawisko czasu wolnego
Ustalenia terminologiczne w defi niowaniu czasu wolnego
Budżet czasu
Podstawowe kryterium wydzielenia czasu wolnego z budżetu czasu
Kwestia bezinteresowności działań
Praca zawodowa jako kryterium podziału budżetu czasu
Badanie budżetu czasu
Rozdział 2 Znaczenie zdrowotne odpoczynku
Istota odpoczynku
Przyczyny przewlekłego znużenia i przemęczenia
Odpoczynek nocny i dzienny
Warunki dobrego odpoczynku
Rozdział 3 Znaczenie wychowawcze, zdrowotne i kulturotwórcze zabawy
Istota zabawy i jej funkcja wypoczynkowa
Rola zabawy w życiu człowieka
Kompensacyjna funkcja zabawy
Rozdział 4 Znaczenie wychowawcze, zdrowotne i kulturotwórcze pracy nad sobą jako funkcji czasu wolnego
Istota pracy nad sobą
Znaczenie wychowawcze pracy nad sobą w czasie wolnym
Znaczenie zdrowotne pracy nad sobą w czasie wolnym
Znaczenie kulturotwórcze pracy nad sobą w czasie wolnym
Rozdział 5 Historia problematyki czasu wolnego
Czas wolny w okresie prehistorycznym
Spędzanie czasu wolnego w starożytności
Formy wczasowania w wiekach średnich
Czas wolny a problemy społeczne epoki nowożytnej
Rozdział 6 Najczęściej praktykowane współczesne formy spędzania czasu wolnego
Turystyka
Sport
Środki masowego przekazu
Rozdział 7 Korzystanie z instytucji kulturalnych jako współczesna forma pożytecznego zagospodarowania czasu wolnego
Kultura
Instytucje kulturalne o ograniczonym zasięgu społecznym
Teatr
Filharmonia
Wystawa
Muzeum
Rozdział 8 Formy spędzania czasu wolnego o ograniczonej popularności
Samokształcenie
Amatorstwo artystyczne
Majsterkowanie i amatorstwo techniczne
Hodowla amatorska
Zabawy i kontakty towarzyskie
Kolekcjonerstwo
Aktywność społeczna
Rozdział 9 Przejawy niewłaściwego spędzania czasu wolnego
Przemoc i agresja wśród młodzieży
Subkultury młodzieżowe
New Age – nowa era w dziejach świata a wychowanie
Sekty
Problemy egzystencjalne dzieci ulicy
Próby wyjaśnienia przyczyn przemocy i agresji
Profi laktyka i rewalidacja zachowań dewiacyjnych i patologicznych
Wychowanie do wczasów jako czynnik zmniejszenia agresji
Rozdział 10 Pedagogika i jej metody badawcze
Pedagogika jako nauka
Budowa pedagogiki i jej miejsce w systemie nauk
Źródła i metody badań pedagogicznych
Współzależność pedagogiki i innych nauk
Pedagogika czasu wolnego
Rozdział 11 Wychowanie do wczasów
Wychowanie jako kształtowanie osobowości
Charakterystyka osobowości
Składniki osobowości wewnętrznej
Wychowanie do wczasów jako kształtowanie osobowości
Metody wychowania do wczasów
Wychowawca czasu wolnego
Rozdział 12 Rola środowisk wychowawczych w procesie wychowania i socjalizacji w czasie wolnym
Środowisko wychowawcze
Rola intencjonalnych środowisk wychowawczych w procesie wychowania i socjalizacji w czasie wolnym
Rola naturalnych środowisk wychowawczych w procesie wychowania i socjalizacji w czasie wolnym
Środowisko lokalne i jego znaczenie wychowawcze
Rozdział 13 Harcerskie wzory spędzania czasu wolnego
Organizacje młodzieżowe jako szczególne instytucje wychowania do wczasów
Historia powstania i rozwoju harcerstwa jako systemu wychowania młodzieży
Harcerstwo podczas II wojny światowej i w okresie powojennym
Harcerski styl spędzania czasu wolnego
Sylwetki wychowawców i organizatorów harcerstwa
Rozdział 14 Edukacja permanentna i elementy andragogiki